Webwinkel starten

10 stappen naar het starten van je eigen webshop

Steeds meer startende ondernemers kiezen ervoor om een webwinkel te beginnen. Niet zo vreemd, want met een webwinkel kun je zeer snel beginnen. Zeker wanneer je kiest voor een webwinkel in de cloud, een webwinkel die je zelf online kunt beginnen zonder tussenkomst van programmeurs. Hieronder 10 stappen voor het beginnen van een webshop.

Stap 1: Kies een product

Allereerst kies je een product. Zo’n product kan voortkomen uit een hobby, werk of misschien kom je een product tegen dat je interesse wekt.

Stap 2: Onderzoek hoe uniek je product is

Het product googlen dat je wilt verkopen moet je zeker doen. Zijn er veel aanbieders of weinig? Als er veel aanbieders zijn, is het moeilijk je te onderscheiden van de concurrentie. Bedenk goed of je voldoende unique selling points (USPs) hebt om je te onderscheiden of kies voor een zeer uniek product.

Stap 3: Vind een inkoopkanaal

Als je een webwinkel wilt starten heb je niet altijd een voorraad nodig. Een webwinkel zonder voorraad staat ook bekend als dropshipping en dit betekent dat de groothandel zelf het product naar je klant stuurt. Je webwinkel is dan dus een marketingkanaal voor de groothandel en je verdient geld door klanten aan te dragen aan de groothandel.

Stap 4: Doe onderzoek naar webwinkelsoftware

Grofweg zijn er 3 manieren om een webwinkel te starten:

  1. Webwinkel onder licentie: voor een vast bedrag per maand krijg je een uitgebreid pakket aan functies die al zijn ingebouwd (denk o.a. aan koppelingen met betaalmethoden). Een voorbeeld van een betrouwbare webwinkel software onder licentie is Seoshop.nl
     
  2. Open source oplossing: meestal gratis te downloaden, maar zonder goede programmeerkennis heb je toch een programmeur nodig waardoor de kosten kunnen oplopen. Een voorbeeld van een Open Source software is Magento.com 
     
  3. Maatwerkoplossing: in dit geval kun je de webwinkel volledig naar je wensen inrichten. Voor nieuwe functies betaal je wel extra.

Wanneer je kiest voor een webwinkel onder licentie, moet je wel goed de mogelijkheden uitzetten tegenover de kosten. Een duurdere software levert vaak ook meer mogelijkheden. Je moet dus goed uitzoeken of je de extra functies nodig hebt of niet.

Stap 5: Software testen en producten toevoegen

Het is altijd verstandig om de software vooraf te testen voordat je een grote investering maakt. Veel webwinkelsoftware onder licentie-aanbieders bieden standaard een demo-periode aan. Open source software kun je zelf testen als je enige programmeerkennis hebt.

Stap 6: Bedenk een naam voor je webwinkel

Nu ben je zover om een webwinkel te starten, maar heb je al een goede naam? Op internet is gevonden worden de helft van je succes. Een goede domeinnaam is dus zeer belangrijk. Zo kun je ervoor kiezen om je belangrijkste zoekterm - de term die mensen gebruiken om jouw product te vinden - in je domeinnaam op te nemen.

Stap 7: Linkbuilding voor je webwinkel

Zodra je een domeinnaam hebt en een geschikte softwareleverancier hebt gevonden, kun je je webwinkel koppelen aan het domein en beginnen. Vaak duurt het enkele weken voordat je webwinkel gevonden wordt, omdat Google hem eerst nog moet indexeren. Linkbuilding is in dit stadium belangrijk. Zorg ervoor dat hoogwaardige sites naar jouw site linken (blogs en fora zijn goed, de zogenaamde betaalde link fams absoluut niet). Google kijkt hier naar een combinatie van de hoeveelheid links naar jouw site en de hoogwaardigheid van de links. Beide factoren moeten goed zijn.

Stap 8: Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

In bijna alle gevallen is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht. Als je via een marktplaats verkoopt of alleen aan vrienden/familie is inschrijving meestal niet verplicht. Het is sowieso aan te raden om even een afspraak te maken en je plan voor te leggen. Zij kunnen je van goed advies voorzien.

Stap 9: Belasting betalen voor je webwinkel

Wil je weten of je belasting moet afdragen? Neem contact op met de Belastingdienst en zij kunnen het je vertellen. Aangezien startende webwinkeliers niet kunnen inschatten wat hun inkomsten zullen zijn, wordt in het eerste jaar vaak geen inkomstenbelasting ingehouden. Aangezien dit in het eerste jaar achteraf wordt berekend, doe je er verstandig aan om belasting opzij te zetten (BTW + 25% reservering).

Stap 10: Marketing van je webwinkel

Breng je webwinkel onder de aandacht door te reageren op fora, blogs en door links te plaatsen. Ook kun je producten actief onder de aandacht brengen via Facebook en Twitter. Wil je snelle successen boeken? Kijk dan ook naar Google AdWords (betaalde advertenties) of Facebook ads. Als je er niet uitkomt, zijn er tal van experts die je hierbij kunnen helpen.



Reacties

Advertentie

Onderwerpen

Marketing-Reclame

Hoofdcategorie: Ondernemen

Ondernemersboeken

Administratiepakket

Laatste nieuws