Telecommunicatie

Telecommunicatie

Binnen uw bedrijf is een goede communicatie onontbeerlijk. Niet alleen tussen de werknemers onderling, maar ook tussen uw bedrijf en haar omgeving. In veel gevallen is het eerste contact met de ‘buitenwereld' met uw bedrijf telefonisch. U zult dus voor een goede telefonische bereikbaarheid moeten zorgen. Maar niet alleen telefonie bepaalt uw bereikbaarheid. U zult ook moeten nadenken over bekabelingsnetwerken en eventuele mobiele communicatie.

Bedrijfstelefonie

Heeft u eenmaal een geschikt bedrijfspand gevonden, dan kunt u aan de slag met uw communicatiestructuur. Wilt u dat al uw werknemers een eigen telefoon hebben of dat er één per afdeling komt? Is het handig om iedereen een mobiele telefoon te verschaffen? Hoe vaak wilt u mensen doorverbinden voor ze de juiste persoon aan de lijn krijgen? Wilt u mensen in ‘de wacht' zetten? U kunt zelf proefondervindelijk uit gaan zoeken wat voor u het beste werkt. Nadeel hiervan is dat u in deze periode uw klanten niet de optimale communicatie kunt bieden. Om direct met een op uw bedrijf toegespitst telecommunicatieplan te komen kunt u een professional inschakelen. U bent dan direct voor al uw klanten optimaal bereikbaar.

Bekabelingsnetwerken

Wanneer u heeft gekozen welk soort en hoeveel telefoons, faxen, printers en computers u wilt gaan gebruiken, komt u bij de volgende stap. Alles moet snel, storingsvrij, betrouwbaar en met voldoende capaciteit worden doorgegeven. Een goed kabelnetwerk is van wezenlijk belang en kan worden beschouwd als de slagader van uw bedrijf. U dient rekening te houden met eventuele uitbreiding van werkplekken, outlets en dergelijke. U kunt veel geld besparen door u van te voren goed te laten voorlichten door een expert op het gebied van bekabelingsnetwerken. Laat u dus informeren over het soort kabels, de snelheid van uw computernetwerk, et cetera.

VOIP

Veel bedrijven kiezen tegenwoordig voor VOIP (voys over ip). Vaak kan dit met minder bekabeling gerealiseerd worden dan bij traditionele telefoonnetwerken. 

Enkele voordelen van VOIP zijn:

Flexibiliteit

Een IP-telefoontoestel kan overal waar internet beschikbaar is worden aangesloten.U bent dus niet afhankelijk van een vaste locatie. In de praktijk houdt dit in dat een medewerker dus ook thuis kan werken en via het interne telefoonnummer bereikbaar is. Voorheen was dit alleen mogelijk door een telefoonnummer door te schakelen, en dat brengt de nodige kosten met zich mee.

Schaalbaarheid

Met VOIP wordt het een stuk eenvoudiger om verschillende bedrijfsvestigingen met elkaar te verbinden zonder dat medewerkers of klanten dit zullen opmerken. Daarnaast biedt VOIP grote voordelen voor flexibel werken.

Integratiemogelijkheden

VOIP is eenvoudiger te koppelen aan verschillende bedrijfssystemen. Denk hierbij aan koppeling met CRM- en HRM-pakketten. Een voorbeeld hiervan is dat een helpdeskmedewerker gelijk de klantgegevens in beeld krijgt op basis van het telefoonnummer van het inkomende gesprek.

Kosten

Veel bedrijven hebben met de overgang op VOIP kosten kunnen besparen. Dit heeft te maken met lagere gesprekskosten en een besparing op vaste maandkosten. 

Uitbreidingen

Afhankelijk van de gekozen VOIP-provider kunt u VOIP uitbreiden. Denk hierbij aan wachtrijen, belgroepen, keuzemenu's, koppelingen met bedrijfssystemen, wachtmuziek etc.

Mobiele communicatie

De techniek staat voor niets tegenwoordig. Er komen steeds betere (en goedkopere) systemen op de markt waarmee u en uw ‘buitenmedewerkers' toch gemakkelijk met elkaar in contact kunnen blijven. Er zijn verschillende portofoonsystemen, mobiele telefoonsystemen en navigatiesystemen op de markt. Ook moet u er voor zorgen dat u uw werknemers indien nodig ook voorziet van handsfree sets. De mogelijkheden van mobiele communicatie zijn legio en veranderen vaak. Voor een op maat gemaakte oplossing kunt u het beste een expert inschakelen.

 

 



Reacties

Advertentie

Onderwerpen

Materiële zaken

Hoofdcategorie: Ondernemen

Ondernemersboeken

Administratiepakket

Laatste nieuws